tirsdag den 21. august 2012

Jeg har vist fået en spirrende kunstner i klassen


Denne meget anderledes tegning fik jeg af en dreng fra min klasse. De andre drenge tegner helekopter, politibiler og mænd med pistoler. Drengen med autisme tegner en dreng, der er blevet fræk fordi englen på hans ene skulder har taget magten over ham.  Tungen er gul fordi han fortæller løgn, og tænderne rådne, så de er ved at falde ud af munden... Velkommen tilbage fra ferie Charlotte siger han, i 5. klasse får du nok lidt flere problemer med mig.... Det skal siges jeg aldrig har haft problemer med den omtalte dreng, faktisk er han søde, venlig, kærlig og meget omsorgsfuld (atypisk for autister) MEN han kan godt selv synes han gør forfærdelige ting. Sådan en tegning skal hænges op, den skal tales om, og sættes pris på. Og så synes jeg at den skulle deles med verden, så du der ude kan få et glimt ind i verdenen for en 11 årig dreng med indlæringsvanskeligheder og en diagnose der siger autist. Alt hvad jeg ser er en yderst følsom dreng, der lukker mig ind i sin verden, og fortæller at det er blevet svære at være ham eller at han ser en dreng der lader den frække engel styrer ham - hvem ved. Hvad end det er det ene eller det andet måske noget tredje, så er han dygtig til at udtrykke sig visuelt.

9 kommentarer:

  1. Fantastisk tegning...du skriver at det er atypisk for autister at være venlig og kærlig, det vil jeg gerne lige korigerer, jeg har selv 2 drenge med autisme spektrums forstyrelser og de er begge meget venlig og utrolig kærlige...Jeg tror det kommer meget an på hvordan forældrene takler problemerne fra starten af..;-))

    SvarSlet
  2. Vidunderlig beretning og tegning - og en god fornemmelsens maven over, en lærer der ser det enkelte barn og dets potentialer:-) han er heldig med dig:-)

    SvarSlet
  3. Skøn skøn tegning fra en meget følsom dreng--- som desværre for at få den rigtige hjælp til at væreham skal ahve klasket en eller anden diagnose i panden-- hvis du ikke ser det---så er det der nok ikke- men vanskeligt sind har han. Er selv mor til en voksen Asperger, der fik det specielt svært i skoletiden fordi der manglede struktur og synglige voksne- kan vi se i dag--- nu er hun mor til en vidunderlig lille unge og en fantastisk dygtig mor med masser ar evner for at se hvad der sker - aflede hvis det er det der er brug for og lege og være nærværende overfor sit barn. Hun er nu 25 og alle fagfolk, der kender hende har fjernet diagnosen- hun er også bare følsom og iøvrigt født for tidligt--- hold fast i at den dreng ikke er et problem-- det har han så meget brug for at der findes nogen der gør- så han har et fristed. Dejligt at han kan udtrykke sig kunstnerisk så han kan komme af med frustrationerne.

    SvarSlet
  4. Jeg blev helt rørt over at læse om den lille kunstner. Jeg tror han er heldig med sin lærer.

    SvarSlet
  5. Jeg blev altså også helt blød om hjertet, godt du kan rumme ham, du er en dejlig lærer for ham
    Knus fra en mor som har en søn med adhd, og som desværre ikke havde en lærer som dig i hans opvækst

    SvarSlet
  6. Åhr, sådan et lille myr, som allerede er så opmærksom på sig selv. Godt der findes farver og papir!

    kh
    tina

    SvarSlet
  7. Det er virkelig en flot tegning.
    Jeg har selv en bror, med asperges syndrom - med hang til autismen. Han er faktisk verdends mest kærligste og omsorgfulde bror på denne jord! Så fyldt med kærlighed og gode følelser. Han har så den specielle evne, at han er afsindigt dygtig til at tegne.. jeg mener.. de detaljer han kan finde frem?!
    I dag er han en 29 årig velfungerende førtidspensionist, med interesse og gåpåmod i livet, og endda en sød forlovet.

    Men du har helt fuldstændigt ret, man skal sætte pris på sådanne ting. Der gemmer sig en større mening og forståelse bag. Det er absolut ikke nemt for en dreng på den alder, ikke at blive forstået ordentligt, når man selv har svært ved at forstå det hele. Der er et liv, for alle!

    Held og lykke med ham, han virker til at være en rigtig sød dreng. Og tak for beretningen, jeg synes altid sådan noget er spændende og interessant at læse om.

    Go' tirsdag herfra.

    SvarSlet
  8. Hej Charlotte
    Ja det er noget underligt noget med de diagnoser. Ofte er vi tilbøjelige til at glemme mennesket bag. Fantastisk med denne tegning.
    Hilsen Mona

    SvarSlet
  9. Tak for alle de søde beskeder, dejlige beretninger I har om at have børn tæt inde på livet der har det anderledes en de fleste andre børn. Alle børn er i mine øjne fantastiske, og har ret til og krav på det bedste i livet.

    SvarSlet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.